Skargi i wnioski dotyczące działalności Policji

PRZYJMOWANIE I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW W KOMENDZIE POWIATOWEJ POLICJI W ŚWIDNICY

Data publikacji 27.10.2020
  • Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 5 Poz. 46 z dnia 22.01.2002) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
  • Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa).
  • Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa).
  • O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa).
  • Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia).
  • W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.

I Zawiadamiam, iż skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Świdnicy można  składać:

  • 1. Osobiście

Komendant Powiatowy Policji w Świdnicy przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków:
- we wtorki w godzinach od 15.30 do 17.00

 
 Funkcjonariusz lub pracownik odpowiedzialny w KPP w Świdnicy za realizację zagadnień skargowych przyjmuje interesantów:
- wtorki, w godz. 08.00 - 17.00
- w pozostałe dni robocze, w godz. 9.00 - 15.00

Komendanci Komisariatów Policji i Kierownicy Posterunków Policji przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki od 1500 - 1700.

  • 2. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):

- pod numerem 47 87 552 04 – Zespół Kontroli KPP Świdnica,

Komenda Powiatowa Policji w Świdnicy

ul. Jagiellońska 23

58-100 Świdnica

( W KAŻDYM Z PRZYPADKÓW -ptk 2.3.4.5 KONIECZNE JEST PODANIE ADRESU DO KORESPONDENCJI, CELEM ROZPATRZENIA TAKIEJ SKARGI. W PRZYPADKU BRAKU ADRESU SKARGA NIE ZOSTANIE ROZPATRZONA)

Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy społeczeństwa. Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego (art. 237 kpa). Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne.
 
Przyjmowanie i załatwianie skarg w Komendzie Powiatowej Policji w Świdnicy.
W KPP Świdnica uprawnionymi do rozpatrywania skarg sa:

 

  1. Komendant Powiatowy,
     

  2. Zastępcy Komendanta Powiatowego,
     

  3. Zespół Kontroli nr telefonu

Skargi przyjmowane są pisemnie (protokolarnie) oraz pocztą elektroniczną oraz pocztą zwykłą (W KAŻDYM Z TYCH PRZYPADKÓW KONIECZNE JEST PODANIE ADRESU DO KORESPONDENCJI, CELEM ROZPATRZENIA TAKIEJ SKARGI. 

W PRZYPADKU BRAKU ADRESU SKARGA NIE ZOSTANIE ROZPATRZONA)

W przypadku skarg telefonicznych informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności wyjaśniające. Tematyka skarg oraz wynikające z ich rozpatrywania wnioski wykorzystywane są w celu przeciwdziałania przyczynom rodzącym skargi: w ramach doskonalenia zawodowego, czy na odprawach służbowych.


W przypadku stwierdzenia w trakcie wyjaśniania skargi jakichkolwiek uchybień dotyczących funkcjonowania jednostki, bądź sposobu postępowania policjanta (pracownika) - przełożony jest o tym natychmiast informowany w celu niezwłocznego przedsięwzięcia czynności zmierzających do eliminacji nieprawidłowości.


Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego: nie później niż w ciągu miesiąca, bądź 14 dni (dot. parlamentarzystów i radnych).


Skarżący jest każdorazowo pisemnie informowany o sposobie załatwienia skargi. Takie zawiadomienie - oprócz oznaczenia organu, od którego pochodzi i podpisu z podaniem imienia, nazwiska, stanowiska osoby upoważnionej do załatwienia skargi - zawiera zawsze wskazanie sposobu załatwienia skargi. Nadto w przypadku niepotwierdzenia zarzutów obowiązkowo umieszcza się uzasadnienie faktyczne i prawne w celu dokładnego wyjaśnienia skarżącemu przyczyn, dla których skargę uznano za bezzasadną.

 

II. Skargi można składać również bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:

Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich: 

Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa


Pełnomocnika Terenowego we Wrocławiu 
(dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego) na adres:
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław

Linki: strona główna RPO  www.rpo.gov.pl

formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/ „

 



 

Powrót na górę strony